Forårs service af cyklen

Posted: April 5, 2011 by nimarten in Uncategorized

Ved mit forårs check fandt jeg at min ramme er revnet ved saddelpinden. Nu er den hos en specialsvejser som skal have 2 kasser bajere for at fixe det…. håber det går godt (det kan gå begge veje, da det er tyndt stålrør). Nå men ellers står den på:

Eftersyn af headset

Adskillelse og smøring af hjullejer

Udskiftning af bremsekabler

Generel smøring, justering og spænding med Nm nøgle

Ny saddelpind (den gamle var købt for kort (derfor revnerne)

Montering af beskyttelsespatches (kæde og kabler

Forgaflen kommer til service når efteråret går på held….

Comments
  1. Niels says:

    Stellet er kommet fra svejser og er blevet lavet fint med TIG svejsning. Renset af og nu malet, ser det ud som “nyt”. Generelt er hele stellet nu pletmalet 2 gange med sort hammerite, så nu skal stumperne bare tilbage på plads.

    Glemte jeg at nævne, at én af mine nav-bolte også var slået skæve, så nu skifter jeg også dem.. (Hope QR steel Skewers).

    Og at kablerne bliver skiftet og smurt…

    Glæder mig til at fixe fixe fixe fixe….🙂

  2. Jakob Thunbo says:

    Nu da du alligevel skal skifte kabler, har du da overvejet om de skal have en anden farve end sort?

    Jeg selv går og tænker på, om jeg ikke snart skal købe hult styr, gul saddelpind, grønne grabs og grøn saddel. Så vi ljeg selvfølgelig også gerne have opgraderet min foregaffel samt skifte kabler … Min Genesis afspejler sjælen i MTB Dsico 420! Friendly😉

  3. nimarten says:

    Efter 5 timers uafbrudt mekanisering i skuret fik jeg:

    Renset mit nymalede og nysvejsede stel
    Renset klinger og pedalarme
    Skiftet 1 bolt i min drop out hanger på stellet da den var løs
    Skiftet mellemklingen
    Sat 4 røde bolte på klingerne (bling bling)
    Skiftet navlejer (har nu ét lettere brugt på lager, da jeg ikke kunnelade være at sætte mit RACE FACE nav på :-))
    Sat ny saddelpind på (Thomson)
    Skiftet headset (FSA XL)
    Skiftet og smurt kablerne
    Påmonteret og justeret gearet
    Skiftet begge hjulbolte (Hope)
    Sat carbon-læder protector på ved kæden og ved kabler. (Lizard)

    Men nu spiller min cykel også 98%…

    Det eneste jeg ikke har gjort er:

    Forgaffel service
    Efterset hjulljer

    Klar til at smadre spor….. yeeehaaa

Leave a Reply

