I dag fylder Trekronersporet 100 dage

Posted: July 21, 2011 by nimarten in Uncategorized

Kopieret fra nyhedsbrev sendt fra Thorbjørn Busk Hededal den 18. juli.

I dag fylder Trekronersporet 100 dage, men vi stopper ikke her! Her følger nyhedsbrev nr 5.

100 dage
I dag er det 100 dage siden at vi anlagde sporet. Lidt hurtigt hovedregning og et friskt estimat på 10 daglige gennemkørsler siger, at der samlet er blevet kørt over 7.000 km i sporet altså længere end her fra og til New York City. Det er dælme godt gået! Siden sidst er der blevet arbejdet flere aftener på at flade sporet ud på de mest ujævne steder. Vi håber det er blevet værdsat. Et par sikkerhedsmæssige forbedringer på Lake’s Climb er det også blevet til. Alt i alt synes jeg, at vi kan være godt tilfredse med sporet og erklære det en succes;-)

Kampen mod græsset
Den endnu meget lave skov gør at græs og lavt voksende planter (herunder brændenælder) omkring sporet har vokset sig meget høje. Specielt efter regn falder græsset ned over sporet og lukker det næsten til. Det gør det svært fremkommeligt nogle steder. En konsekvens af det er, at man holder sig midt i sporet og det er derfor stadig et meget smalt spor. Jeg vil opfordre jer til at blive ved med at køre i sporet. Når vækstsæsonen stopper og græsset er på retur bliver sporet hurtigt kørt bredere og jeg forventer ikke samme udfordring næste år.

Pæle og heste
I løbet af august sætter Naturstyelsen pæle med mtb markeringer op. Der bliver sat ca 4-5 pæle op efter vores anbefaling. Pælene vil bære mtb skiltet samt et piktogram der siger “nej tak” til heste. Jeg håber det vil holde rytterne fra at bruge sporet. Hestene efterlader desværre ikke kun hestespor på sporet og personligt synes jeg at det er slemt nok at få mudder i hovedet😉 Lad os fortsat være gode naboer over for rytterne som vi møder og fortælle dem venligt, at sporet er til mtb og at deres hove ødelægger sporet.

Sikkerhed og forbedringer 2011/2012
Der er blevet udarbejdet en liste med forbedringsønsker som vi har haft forbi Naturstyrelsen. Vi har fået godkendt ca halvdelen af forbedringsforslagene. Dertil kommer den planlagte udbygning ned mod Frederiksbogvej. I alt mener jeg bestemt at det skulle være muligt at nå de 10 km som har været ambitionen fra start. Ved Meadows Passing kører sporet i dag på ridestien langs hegnet. Dette er vi blevet pålagt at ændre og jeg har sendt et forslag til Naturstyrelsen, som afventer deres godkendelse. Når jeg har denne, indkalder jeg til en lille “arbejdsdag”. Jeg vil tro at det er noget som kan klares på et par timer, hvis vi er en 7-8 stykker. Det bliver nok i august. De øvrige forbedringer vil blive lavet næste forår. Sæt derfor allerede nu kryds i kalenderen den 31. marts 2012 kl 09:00!

Two way
Der har været lidt snak om sporet skulle være ensrettet. Personligt har jeg stor fornøjelse af at køre sporet begge veje. Det kan nås på en time og giver 15 gode km spor. Derfor synes jeg at vi skal holde sporet åbent for trafik i begge retninger. Men pas på og hold altid godt udsyn!

Jubilæumstur på søndag den 24. juli kl 10:00
De 100 dage skal fejres på behørig vis. Lad os mødes nu på søndag kl 10:00 ved parkeringspladsen på Herregaardsvej og køre en tur rundt i sporet. Jeg håber at se mange af jer. Smid mig lige en mail, hvis du har tænkt dig at dukke op.

God fornøjelse med sporet…Vi ses derude!

Leave a Reply

